Site Overlay

Scriptschrijver Jan Tekstra: ‘Een voorstelling met een lach en een traan’

Jan Tekstra zorgt voor het script voor Reuring in het Reggedal. Hij vertelt alvast iets over de voorstelling.

“Het wordt heel mooi en intiem’’, vertelt Jan. ‘’De voorstelling gaat over een man van een jaar of 50 die met zijn verleden geconfronteerd wordt, door de ogen van zijn dementerende vader. Ik zie dat in mijn omgeving gebeuren en dat gaf mij de insteek voor deze voorstelling.”

Toen SCWGH (Stichting Cultuurnetwerk Gemeente Hellendoorn) Jan en zijn collega’s benaderde, gingen de raderen draaien. Muziekvereniging KSW had aangegeven graag ‘iets’ te doen met het feit dat zij de oudste vereniging van Nijverdal zijn. Natuurlijk konden ze gewoon een concert geven, maar ze wilden meer. Als voormalig bedrijfsorkest vroegen ze zich af of ze iets met de fabrieken in Nijverdal konden doen.

Verhalen

“Dus ben ik in het verleden van Nijverdal gedoken,” gaat Jan verder. “Ik kwam al snel een paar interessante dingen tegen. De ontstaansgeschiedenis bijvoorbeeld, waarom is Nijverdal hier ontstaan? En hoe? Tegelijk kwamen er vergeten verhalen boven, die de moeite van het vertellen waard zijn. In contact met dirigent Bert Pfeiffer realiseerde ik mij dat zijn vader de laatste generatie is, die de verhalen uit eigen ervaring kan vertellen. Straks zijn er alleen nog de verhalen, is er niemand meer die het echt meegemaakt heeft.”

Herinneren

Zo vielen verschillende stukjes op hun plek. Jan werd in zijn omgeving geconfronteerd met dementerende ouders van leeftijdgenoten. Mensen die het heden niet meer kunnen bevatten, maar zich het verleden nog levendig herinneren. “Hun verhalen zijn anders dan die in de geschiedenisboeken. De impact als zij de verhalen vertellen is heel anders, dan wanneer je erover leest. En dat gebeurt in deze voorstelling ook. De man hoort verhalen van zijn vader, over zijn eigen jeugd en die van zijn vader. Zijn vader die ooit dirigent van een orkest was. Zo komt alles in het verhaal samen.”

Invulling

Jan is bijna klaar met het script en dan gaan ze de muziek erbij zoeken. “Dat zijn eigenlijk allemaal stukken uit de geschiedenis van de KSW. Stukken waar zij trots op zijn en die ze graag spelen. Dat geeft ook weer zo’n mooie invulling aan de voorstelling.”
KSW verzorgt zelf de muziek tijdens de voorstelling, onder leiding van dirigent Bert Pfeiffer.

Twist

“Het wordt een mooi geheel,” vindt Jan. “De spelers, choreografie, het verhaal, de zang, muziek. Het is historisch, met een twist, een voorstelling met een boodschap. Dat vinden we mooi, we kunnen eigenlijk niets anders maken: een voorstelling met een lach en een traan, die het publiek ráákt.”